فرش ماشینی

از فرش ۱۰۰۰ شانه برای اتاق پذیرایی استفاده کنیم بهتر است یا ۱۲۰۰ شانه؟

فرش 1000 شانه یا 1200 شانه؟

از فرش ۱۰۰۰ شانه برای اتاق پذیرایی استفاده کنیم بهتر است یا ۱۲۰۰ شانه؟

فرش ماشینی اعم از فرش 1000 شانه یا 1200 شانه را می توان برای پوشش کف اتاق پذیرایی استفاده نمود اما سوالی که پیش می آید این است که کدام یک از این دو نوع فرش ماشینی برای دیزاین اتاق پذیرایی مناسب تر است؟ برای پاسخگویی به این سوال قصد داریم شما را با مفهوم فرش ماشینی، تفاوت فرش 1000 شانه با 1200 شانه و همچنین ویژگی های فرش ماشینی مناسب اتاق پذیرایی، آشنا کنیم.در نهایت به این نتیجه میرسیم که کدام نوع از این دو فرش را برای اتاق پذیرایی خانه مان مناسب است.

مفهوم فرش چیست

بشر از وقتی كه خود را شناخت و به ضرورت وجود ملزومات زندگی روزمره پی برد، به دنبال منسوجی بود تا بتواند وی را در مقابل سرما و سخت زمين حفظ کند. پشم و موی حيوان اعم از گوسفند و بز، ابتدایی ترین يافته انسان جهت برآوردن اين نياز بود. گفتنی است که پوست حيوانات نام برده نخستین زيرانداز يا به عبارتی فرش منسوج بود.

با ایجاد تحول و پيشرفت در نوع زندگی بشر، او پی به این مسئله برد كه قادر است با در هم تنیدن و فشردن الياف پشم، زير اندازی را برای خود فراهم سازد. این شد که زیراندازی ضخيم تر و گرم تر با نام نمد برای خود تهیه نمود. پس از فرا گرفتن فنون ریسندگی و تابندگی، وی توانست نخ های پشمی را تولید کند. پس از آن با ادغام رشته نخ های پشم، گليم را ابداع كرد. گلیم سرآغازی جهت ابداع فرش گره دار يا پرزدار بود.

فرش ماشینی

فرش ماشینی یک نمونه مصنوعی از قالی می باشد که بر خلاف قالی دستباف با استفاده از ماشین ‌آلات صنعتی بافته می ‌شود. فرش ماشینی به علت سرعت تولید و ارزان بودن مواد اولیه نسبت به قالی دستباف قیمت پایین تری دارد. از مزیت های آن می توان به ساده ‌تر بودن اجرا، زیبا بودن نقوش و باکیفیت‌ تر بودن انواع تصاویر هنری و شخصی بر روی آن اشاره داشت.

فرش ماشینی با کمک ماشین آلات متنوعی نظیر تکسیما، واندویل، شونهر و… بافت می شود. جنس فرش ماشینی می ‌تواند از اکریلیک، الیاف جدید ابریشم مصنوعی یا پلی استر و … باشد. گفتنی است که فرش‌های ۱۰۰٪ آکریلیک از کیفیت و قیمت بیشتری برخوردار هستند اما فرش ‌های ابریشم مصنوعی امروزه به علت عدم پرزدهی و شستشوی آسان و همچنین ثبات و درخشندگی بسیار بالا در بازارهای جهانی به عنوان مناسب ترین کفپوش مورد توجه قرار گرفته است. فرش‌ ماشینی طبق شانه به فرش ۳۵۰، فرش ۴۴۰، فرش ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه، فرش ۱۰۰۰ و فرش ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه تقسیم می گردد.

تفاوت فرش ماشینی 1000 شانه با 1200 شانه

فرش ماشینی دارای دو مشخصه اصلی به نام تراکم و شانه می باشند. شانه فرش عبارت است از تعداد ریشه یا گره در هر متر مربع از عرض فرش. تراکم فرش عبارت است از تعداد گره های موجود در هر متر مربع از طول فرش. در طی چند سال اخیر یکی از فرش هایی که در بازار بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است، فرش 1200 شانه بوده است.

فرش 1200 شانه جزو فرش هایی می باشد که شباهت زیادی به فرش دستباف دارد. خصوصیاتی از جمله زیبایی، لطافت و ظرافت این فرش موجب تمایز آن با سایر فرش ها شده است. فرش 1200 شانه دارای تراکم  3600 می باشد. این تراکم بالا باعث شده تا به جای الیاف ضخیم از الیاف نازک استفاده شود. این امر دقیقا موجب لطافت و زیبایی زیادی در فرش شده است. لازم است بگوییم که این نوع فرش تراکم بیشتری نسبت به فرش 1000 شانه دارد. این تراکم موجب شده تا فشردگی فرش بیشتر و در نتیجه مستحکم تر از فرش 1000 شانه شود.

فرش 1000 شانه نیز در تراکم 3000 تولید می گردد. مرغوب ترین جنس نخ خواب آن 100% اکریلیک و در بیشتر موارد جنس نخ پود آن پنبه است. فرش 1000 شانه در 8 تا 10 رنگ واقعی تولید می شود. ظرافت و زیبایی کمتر اما ضخامت خواب بیشتری نسبت به فرش  1200 شانه دارد. به کار بردن نخ پنبه در پود فرش 1000 شانه مزیت هایی را برای این فرش ایجاد کرده. برای مثال جلوگیری از شکستگی در حین تا خوردن فرش اتفاق نمی افتد. با این حال ظرافت فرش 1000 شانه کمتر از فرش‌ ۱۲۰۰ شانه است. در نهایت فرش 1000 شانه از لحاظ قیمت در رنج متوسط رو به بالا قرار دارد اما از فرش‌ ۱۲۰۰ شانه ارزان ‌تر است.

رنگ فرش ماشینی مناسب برای اتاق پذیرایی

رنگ فرش ماشینی تا حد زیادی بازتاب دهنده  روحیات ما می باشد. رنگ فرشی که انتخاب نموده اید می تواند فضای دکوراسیون خانه را تحت تاثیر قرار دهد. اساسی ترین نکته در زمینه انتخاب رنگ فرش ماشینی، توجه نمودن به ترکیب رنگی دکوراسیون می باشد. بدین منظور بایستی رنگ مبلمان، پرده، کوسن و رنگ وسایل را مدنظر قرار دهید.

به کار بردن رنگ های گرم در خانه در کنار وسایل همرنگ، منزل شما را گرم تر نشان می دهد. از طرفی رنگ گرم انرژی درونی زیادی را داراست و آن را به محیط القا می نماید. از بین رنگ های گرم برای اتاق پذیرایی رنگ های قهوه ای و بژ مورد استقبال قرار گرفته است. استفاده از فرش با زمینه قرمز در اتاق پذیرایی جلوه ی بسیار زیبایی دارد.

طرح  فرش ماشینی مناسب برای اتاق پذیرایی

پیش از انتخاب نمودن فرش ماشینی میبایست نوع فرش ، مدرن، کلاسیک، معاصر و…. تا هم مناسب منزل باشد و هم موجب زیبایی دکوراسیون داخلی شود. انتخاب نوع فرش اتاق پذیرایی خانه شما وابسته به سبک منزل و طرح مبلمان و پرده ها و در مجموع به رنگ وسایل و چیدمان و همچنین سلیقه شما دارد. از انواع طرح های موجود برای فرش اتاق پذیرایی میتوان به طرح سنتی ترنج دار، طرح افشان، طرح های مدرن، طرح کلاسیک و… اشاره داشت.

استفاده از فرش ماشینی 1000 شانه برای اتاق پذیرایی

فرش های 1000 شانه به بالا به فرش ماشینی دستباف گونه معروف هستند. از جمله دغدغه های اشخاص انتخاب فرش ماشینی می باشد به گونه ای که بتوان آن را برای اتاق پذیرایی منزل خود استفاده نمایند. کیفیت و زیبایی طرح و نقش فرش پذیرایی از جمله مهمترین نکاتی می باشد که در زمان خرید فرش مناسب برای این بخش از خانه بایستی مورد توجه قرار گیرد. هماهنگی و ترکیب نمودن رنگ فرش با رنگ دکوراسیون منزل و وسایل موجود در آن، تا حد زیادی می تواند بر زیبایی کلی پذیرایی تاثیرگذار باشد. پس فرش ماشینی 1000 شانه با تنوع طرح و رنگ می توانند انتخاب مناسبی برای پذیرایی منزل شما باشند. شما به آسودگی قادر خواهید بود آن ها را با رنگ دکوراسیون خود ست نمایید.

استفاده از فرش ماشینی 1200 شانه برای اتاق پذیرایی

گفتنی است که فرش 1200 شانه در انواع طرح سنتی و مدرن طراحی و تولید گردیده است. طرح سنتی این نوع فرش در انواع لچک و ترنج دار، افشان و خشتی و … بافته می شود، طرح های مدرن نیز در انواع فرش ترک و فرش فانتزی تولید می گردد. امروزه همچنین از این نوع فرش به عنوان یک کالای تزئینی در دکوراسیون منازل استفاده می شود.

فرش 1200 شانه در انواع طرح زیبا و سنتی و مدرن و همچنین مناسب برای کلیه سلیقه ها و مطابق با فرهنگ مناطق متفاوت جهان و با بالاترین کیفیت و ظرافت تولید می گردد. دقیقا به همین علت است که این نوع فرش را به عنوان فرش تزئینی در دکوراسیون اتاق پذیرایی و مکان های لوکس به کار می برند.

کلام آخر

فرش 1000 شانه و فرش 1200 شانه هر دو خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارا می باشند. هر دو برای اتاق پذیرایی مناسب می باشند. تنها نکته ای که در این مورد باید به آن توجه کنیم این است که در حین خرید به سایز، رنگ، طرح و نقش فرش و از همه مهمتر به سلیقه و بودجه خود توجه نمایید تا بتوانید مناسب ترین فرش ماشینی را برای اتاق پذیرایی خانه خود، خریداری فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *